Förnyade kunskaper i arbetsmiljö
AF Bostäder strävar efter att vara en värdeskapande arbetsplats där trivsel, hälsa och hållbarhet står i fokus. Här är alla varandras arbetsmiljö och del av varandras välmående. En trygg och inspirerande vardag bygger på engagemang och kunskaper. Under 2024 har samtliga medarbetare fått gå en grundläggande arbetsmiljöutbildning.
Arbetsmiljö innefattar psykosociala, organisatoriska och fysiska arbetsförhållanden. Genom att arbeta systematiskt och förebyggande kan arbetsgivare undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp sin arbetsmiljö, och lägga en långsiktig grund för en trivsam och attraktiv arbetsplats.
– En god arbetsmiljö är en förutsättning för en hållbar organisation, säger Sara Morwing, HR-chef på AF Bostäder. Arbetsmiljön är en delad uppgift, något vi skapar tillsammans, och bygger bland annat på samarbete, kontinuitet och förståelse. Tillsammans kan vi identifiera risker och åtgärda dem innan något allvarligt händer. Under 2024 har ledning och samtliga medarbetare genomgått en arbetsmiljöutbildning med regler och föreskrifter, roller, ansvar, samverkan och systematiskt arbetsmiljöarbete på schemat.
– Det övergripande målet har varit att fräscha upp våra kunskaper kring regler och förordningar, och att förtydliga vilket ansvar arbetsgivare respektive medarbetare har för arbetsmiljön. Medarbetarna har också fått möjlighet att lyfta risk- och friskfaktorer, och vi har belyst vikten av att alltid anmäla tillbud och olyckor så att vi kan fortsätta förbättra tryggheten på företaget. Utbildningen har utformats i samråd med oss på AF Bostäder för att knyta regelverket till våra policyer och rutiner. Vi har gått gruppvis vid olika tillfällen och genomfört praktiska övningar relaterade till vår verksamhet. Innehållet var också anpassat efter olika ansvarsområden, säger Sara Morwing.
Artikel från AF Bostäders hållbarhetsredovisning 2024