På servicecenter får kunderna ofta hjälp av medarbetare som själva är aktiva studenter. Studentmedarbetarna är en unik resurs inom företaget, och anställningen blir ofta en språngbräda i den egna karriären. Möt Amanda Forslund som startat en bana som fastighetsvärderare, och Alexander Gahnström som gått vidare inom AF Bostäder.
Studentmedarbetare rycker in vid behov, till exempel vid terminsstarter och under sommaren. Som aktiva studenter har de en betydelsefull roll. Dels stärker de kundperspektivet i den dagliga verksamheten, dels utgör de en värdefull länk till studentlivet och fungerar som ambassadörer för AF Bostäder.
– Som studentmedarbetare arbetar du främst med att svara på frågor och hjälpa kunderna till rätta, säger Alexander Gahnström. Men du får också insikt i hur hela verksamheten fungerar, och bidrar med dina kunskaper i olika projekt. Du blir också del av allt det sociala som sker på företaget – från att gå på gym med kollegorna till personalaktiviteter.
Alexander Gahnström läste kriminologi och psykologi och fick tips om jobbet på servicecenter genom sin sambo som sett ett inlägg på Linkedin. Anställningsintervjun gick bra och efter introduktion blev det servicecenter ungefär en dag i veckan, och mer sammanhängande perioder över sommaren.
– Jag trivdes jättebra, så när jag skulle avsluta studierna sökte jag – och fick – ett vikariat på heltid, säger Alexander Gahnström. Snart blev det fast anställning och större ansvar. Nu sköter jag bland annat avtal, intyg och överlåtelser och är även involverad i långtgående projekt inom företaget, som att hjälpa till med IT-utvecklingen.
Amanda Forslund flyttade till Lund för att läsa ett politiskt kandidatprogram. Mot slutet av studierna bytte hon inriktning, till en nystart inom lantmäteri. Nu behövdes ett extrajobb för att få ihop ekonomin, gärna med koppling till fastigheter.
– En bekant hade jobbat som studentmedarbetare på AF Bostäder och tipsade om att de behövde folk, säger Amanda Forslund. Det lät perfekt, och jag fick jobbet. Jag sysslade bland annat med nyckelhantering och att stå i ”luckan” – servicecenters mottagning under pandemin. Luckan blev min favorit, att få hjälpa studenterna med både högt och lågt som de undrade över. Jag har egentligen aldrig gillat att prata i telefon men här fick jag djupdyka och jaga lösningar på så många, spännande saker att jag växte i rollen. Idag drar jag mig aldrig för att ringa ett jobbigt samtal.
Eftersom Amanda pluggade till lantmätare och läste mycket hyresjuridik fick hon också bistå uthyrningsprocessen i olika projekt. Mot slutet av studierna fick hon erbjudande om jobb som fastighetsvärderare på Svefa i Malmö. Samtidigt sökte hon en av de lediga styrelseplatserna i AF Bostäder och har suttit där sedan dess.
– Jag fick värdefull hjälp med referenser i övergången från AF Bostäder till Svefa, säger Amanda Forslund. Styrelseplatsen är ett fint sätt att behålla kontakten med alla kollegorna, och samtidigt en möjlighet att bidra långsiktigt till verksamheten, både med erfarenheten från studentlivet och med de kunskaper jag besitter som fastighetsvärderare.
Artikel från AF Bostäders hållbarhetsredovisning 2023.
Senast uppdaterad 13 juni, 2024