Vinst i kundundersökningen Nöjd Studbo Live 2023, nominerade till Årets stjärna och bäst betyg i Sverige gällande felanmälningar. AF Bostäder fortsätter sin tradition av fina omdömen, tack vare målstyrning, handlingsplaner, tät kommunikation med studenterna och en organisation där alla har kundens bästa för ögonen.
I maj vann AF Bostäder Nöjd Studbo Live 2023 för stora studentbostadsföretag. Nöjd Studbo Live är en kundundersökning som genomförs löpande, tio gånger per år, av Origo Group.
– Alla som bor hos oss får tycka till om alltifrån den egna bostaden till service, städning, fastighetsskötsel, trygghet och hållbarhet, säger Mats Olsson, förvaltningschef på AF Bostäder. Resultaten genomsyrar sedan hela vårt arbete med kundnöjdhet, och ligger till grund för såväl löpande förbättringar som fastighetsutveckling och vår långsiktiga strävan att vara Sveriges bästa studentbostadsföretag.
Under 2023 har AF Bostäder bland annat höjt sitt SKI till 76 och fått ett Net Promoter Score på 63 (att jämföra med branschgenomsnittet på 38). Företaget har också fått höga betyg för bland annat trygghet, cykelparkeringar, bemötande, hemsida, information, städning av trapphus och skötsel av utemiljön.
– Nyckeln till de fina resultaten är ett stort kundfokus inom alla processer i företaget, säger Mats Olsson. Men också att både bovärdar och olika delar av företaget jobbar aktivt med målstyrning i enskilda frågor. Det kan handla om hur kunderna upplever sina badrum, hur utemiljön ser ut, skötsel av tvättstugor, vilka projekt som prioriteras, events, service och hur vi bemöter våra kunder.
Bovärdarna väljer själva vilka frågor de vill prioritera och försöka förbättra för kunderna. De tar fram målsättningar, handlingsplaner och budget tillsammans med sin områdeschef. I Nöjd Studbo-systemet kan de sedan följa studenternas feedback månad för månad, och se vilken effekt olika insatser ger. Ofta är det enkla medel och lite extra uppmärksamhet som ger stora resultat.
– Alla våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb med att möta studenternas behov, men vi måste också framhålla våra kunder som tar sig tid att svara på enkäten och komma med feedback, utan dem hade vi aldrig lyckats så bra, säger Mats Olsson. Vi har en ovanligt hög svarsfrekvens – nästan 60 %. Det beror dels på att vi lottar ut en gratis månadshyra vid varje enkättillfälle bland dem som svarar på undersökningen, dels på att vi regelbundet påminner om enkäten på olika anslag.
– Men allra viktigast är att kunderna märker att deras svar ger resultat. Därför är vi bland annat noga med att alla som lämnar fritextsvar och samtidigt anger sitt namn blir kontaktade personligen av ansvarig medarbetare på AF Bostäder, redan inom några dagar. Det visar att vi tar deras åsikter och förslag på allvar, säger Mats Olsson.
Artikel från AF Bostäders hållbarhetsredovisning 2023
Senast uppdaterad 24 juni, 2024